Belastingcombinatie UPL
Id-1d270f02-21b9-7520-6fa2-4c795859c461Eigenschappen
Id | 286 |
---|---|
Label (nl) | Belastingcombinatie UPL |
Vraag | Ik ben momenteel bezig met het ontwerpen van een open tunnelmoot welke belast wordt in een
belastingcombinatie UPL (uplift). Er bestaat onduidelijkheid over een passage in ROK aangaande “wrijvingskrachten in (eventuele) glijvlakken”: · Zie onderstaande passage uit NEN9997. Hieruit volgt dat wandwrijving in rekening gebracht zou mogen worden om aan het opdrijfcriterium te voldoen (UPL / Uplift). Het is de vraag, gezien de toelichting bij de bullit, of hiermee het in rekening brengen van wandwrijving wel/niet is toegestaan. |
Antwoord | In Rijkswaterstaat-projecten conform de ROK geldt het volgende voor tunnels:
wandwrijving mag niet in rekening gebracht worden als mechanisme/kracht om opdrijving te voorkomen. De achtergrond hiervan is een stuk robuustheid in het ontwerp met betrekking tot de veiligheid en de vervormingen: het mobiliseren van de wrijvingskracht op de wand gaat gepaard met grote (vaak onwenselijke) vervormingen. |
Brondocument | 1.4 |
Relaties
Vertrekpunt | Relatie | Eindpunten |
---|---|---|
Belastingcombinatie UPL | Eis aan Objecttype |
|
Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 31 mrt 2024 om 22:30.